Łączna liczba wyświetleń

środa, 15 sierpnia 2018

Szkolenie i egzamin na patent żeglarza jachtowego

Na początku sierpnia  uczestniczyłem w obozie na patent żeglarski  przeznaczony dla młodzieży, która „czuje wiatr w żaglach” i chce zdobyć uprawnienia do pływania jachtem..Miks wykładów, zajęć praktycznych, prac bosmańskich i rejsów różnymi jednostkami, tworzy intensywny program, który przygotuje uczestników, do egzaminu na stopień żeglarza jachtowego, szkolenie było bardzo intensywne i wymagało zaangażowania ze strony uczestników.
SZKOLENIE NA PATENT ŻEGLARZA JACHTOWEGO
Osoba odbywająca szkolenie na patent żeglarza jachtowego powinna opanować wiedzę i umiejętności praktyczne umożliwiające bezpieczne prowadzenie jachtu żaglowego w zakresie uzyskiwanych uprawnień.
Aby móc przystąpić do egzaminu na patent żeglarza jachtowego należy:
  • ukończyć 14 rok życia,
  • zapisać się na egzamin poprzez system Rejestracji na egzaminy  nie później niż 12 godzin przed rozpoczęciem egzaminu,
  • wnieść opłatę za pomocą serwisu Dotpay  
  • posiadać pisemną zgodę rodziców i zdać egzamin z wymaganej wiedzy i umiejętności.                                                                                                                           
Egzamin składa się z części teoretycznej i praktycznej.

Część teoretyczna ma formę pisemną i składa się z testu jednokrotnego wyboru. Test zawiera 75 pytań i na jego rozwiązanie jest 90 minut. Pozytywny wynik tej części egzaminu zapewnia 65 prawidłowych odpowiedzi.

Część praktyczna egzaminu obejmuje wykonanie wybranych przez komisję elementów egzaminacyjnych, określonych indywidualnie dla każdego zdającego. Za pozytywny wynik egzaminu praktycznego uważa się prawidłowe wykonanie wszystkich elementów wskazanych przez egzaminatora do wykonania. W trakcie części praktycznej dopuszcza się jednokrotne powtórzenie źle wykonanego elementu. Egzamin przeprowadzany jest na jachtach typu slup o długości kadłuba co najmniej 5,5 m wyposażonych w silnik z biegiem wstecznym, przy sile wiatru 1-5 stopni w skali Beauforta na akwenie z dostępnym pomostem wyposażonym w urządzenia cumownicze oraz dostępną boją cumowniczą.

Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie oceny pozytywnej z obu części.
Zakres wymagań egzaminacyjnych na patent żeglarza jachtowego:
 
 
 
I. Wiedza teoretyczna
  1. Budowa jachtów, w tym:
a/ zasady obsługi instalacji jachtowych,
b/ obsługa silnika jachtowego.
  1. Teoria żeglowania, w tym:
a/ kursy jachtu względem wiatru,
b/ wiatr rzeczywisty i pozorny,
c/ praca żagli oraz działanie steru,
d/ siły działające na jacht,
e/ stateczność jachtu,
f/ żegluga w trudnych warunkach pogodowych.
  1. Zasady eksploatacji oraz manewrowania jachtem pod żaglami i na silniku.
  2. Podstawy locji, w tym:
a/ znaki żeglugowe i oznakowanie dróg wodnych,
b/ mapy i przewodniki,
c/ drogi wodne i budowle hydrotechniczne.
  1. Wiadomości z zakresu ratownictwa wodnego, w tym:
a/ podstawowe informacje o morskich służbach ratowniczych,
b/ wyposażenie jachtu w środki bezpieczeństwa i posługiwanie się nimi,
c/ działania w przypadku wywrotki jachtu, awarii lub wypadku,
d/ ratowanie człowieka za burtą,
e/ udzielanie pierwszej pomocy,
f/ hipotermia oraz pierwsza pomoc w przypadku hipotermii,
g/ sztrandowanie.
  1. Wiadomości z zakresu meteorologii, w tym:
a/ skala prędkości wiatru,
b/ zjawiska meteorologiczne i ich oznaki,
c/ komunikaty meteorologiczne.
  1. Pomoce nawigacyjne;
  2. Ochrona wód przed zanieczyszczaniem.
  3. Podstawowe przepisy prawa drogi na morskich i śródlądowych drogach wodnych.
  4. Etykieta jachtowa – zasady zachowania się na jachcie i obyczaje żeglarskie.  

    II. Umiejętności praktyczne 

    1.Manewry pod żaglami w zakresie:
a/ optymalnego doboru żagli do panujących warunków,
b/ prowadzenia jachtu pod żaglami przy spotkaniu z innym jachtem oraz jego wyprzedzaniem,
c/ sprawdzenia umiejętności wykonania manewrów: zwrot przez sztag, zwrot przez rufę, dojście do boi, odejście od boi, dojście i odejście od nabrzeża, stawanie w dryf, alarm „człowiek za burtą”.
  1. Manewry jachtem żaglowym na silniku w zakresie:
a/ kotwiczenie i cumowanie w różnych warunkach,
b/ umiejętność prowadzenia jachtu żaglowego na silniku przy spotkaniu z innym jachtem,
c/ alarm „człowiek za burtą”.
  1. Kierowanie załogą: umiejętność wydawania komend i egzekwowania ich wykonania  we właściwym momencie, stosownie do sytuacji, w jakiej znajduje się jacht.
  2. Praca w charakterze członka załogi:
a/ wykonywanie poleceń prowadzącego jacht,
b/ odpowiadanie na komendy,
c/ zachowanie się w czasie alarmu „człowiek za burtą”.
  1. Prace bosmańskie:
a/ umiejętność wiązania podstawowych węzłów żeglarskich,
b/ podstawowe prace przy obsłudze urządzeń i instalacji jachtowych.
Uprawnienia zezwalają na prowadzenie jachtów do 12 metrów długości po wodach śródlądowych oraz wewnętrznych morskich, a także po wodach morskich otwartych  jednak nie dalej jak 2 mile morskie od brzegu w porze dziennej.
                           Obecnie czekam na patent z Polskiego Związku Żeglarskiego  :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz